شروع برنامه نویسی اندروید

شروع برنامه نویسی اندروید

بسم الله الرحمن الرحیم

شروع برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید

فصل اول

معرفی اندروید - Android

با عرض سلام خدمت همه دوستان عزیز، همان طور که در بخش مقدمه جناب آقای مهندس شیدایی عزیز توضیح داده اند، انشالله در این دوره آموزشی که نزدیک 30 فصل خواهد بود تمامی مباحث مربوط به برنامه نویسی اندروید را با استفاده از زبان برنامه نویسی Java بررسی خواهیم کرد.

همچنین لازم است از تمامی دوس

بسم الله الرحمن الرحیم

شروع برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید

فصل اول

معرفی اندروید - Android

با عرض سلام خدمت همه دوستان عزیز، همان طور که در بخش مقدمه جناب آقای مهندس شیدایی عزیز توضیح داده اند، انشالله در این دوره آموزشی که نزدیک 30 فصل خواهد بود تمامی مباحث مربوط به برنامه نویسی اندروید را با استفاده از زبان برنامه نویسی Java بررسی خواهیم کرد.

همچنین لازم است از تمامی دوستان خوبم در مجموعه Ably برای ایجاد این دوره آموزشی تشکر کنم.

در پایان این فصل  با موارد زیرآشنا می شود:

  1.  اندروید چیست؟

  2.  نسخه های مختلف  و ویژگی های آنها

  3.  معماری اندروید

  4.  انواع وسایل که با اندروید کار می کنند

  5.  ابزار های  برنامه نویسی  اندروید

  6.  اجرای اولین برنامه  کاربردی   اندروید

  7. به جهان اندروید خوش آمدید!

اندروید چیست؟

اندروید یک سیستم عامل موبایل مبتنی بر نسخه ی تغییر یافته Linux می باشد. که این سیستم عامل از همان ابتدا با نام اندروید توسعه و راه اندازی شد. در سال 2005  طبق یک استراتژی برای ورود به بازار موبایل شرکت گوگل، اندروید و ابزار های کار با آن را ارائه داد.

شرکت گوگل می خواست که  اندروید open source و free باشد, بنابراین بیشتر کد های  اندروید را تحت open source Apache License, منتشر کرد به این معنی است که هر کسی می تواند به آسانی سورس کد اندروید را به صورت کامل دانلود کند و از آن استفاده کند.علاوه بر این فروشندگاه (vendors) که عموما تولید کنندگان سخت افزار هستند می توانند امکانات اضافی را به اندروید اضافه کنند و اندروید مخصوص خود را همراه محصولاتشان به دیگران رائه دهند.این  کار باعث شد که اندروید بسیار سریع فراگیر و باب میل فروشندگان شود.

بسیاری از شرکت ها تحت تاثیر این امر قرار گرفتند iPhone شرکت apple ارائه شد موفقیت بسیار بالای کسب کرد و باعث شد تحول بسیار بزرگی در صنعت  گوشی های هوشمند رخ دهد. بعضی از شرکت های  مانند Motorola و sonny Ericson که سال ها سیستم های موبایل خود را داشتند بعد از ارائه iPhone در پی راه حلی بودند که محصولات خود را دوباره احیا سازی کنند، که بسیاری از شرکت ها راه حل را در اندروید دیدند و باعث شد که این شرکت ها سخت افزار های خود را مبتنی بر اندروید تولید کنند که این امر باعث تولید قدرتمند و فراگیر شدن اندروید شد.

ویژگی اصلی اندرید این است که  توسعه برنامه های کاربردی یکپارچه شد و توسعه دهندگان نرم افزار فقط کافی نرم افزار خود را برای اندروید توسعه دهند و نرم افزارشان قادر خواهد بود که بر روی بسیاری از وسائل (Device ) اجرا شود. دراین جهان تلفن های  هوشمند برنامه های کاربردی مهمترین قسمت در زنجیره موفقیت می باشند.در نتیجه سازندگان وسائل متوجه شدند که بهترین را برای به چالش کشیدن و یورش بردن به iPhone, اندروید می باشد. در حال حاضر تعداد فراوانی از برنامه های کاربردی را مشاهده می کنید.

نسخه های مختلف اندروید

از زمانی که اندروید برای اولین بار ارئه شد نسخه های مختلفی از آن ارائه شد جدول زیر نسخه های مختلف اندروید همراه با نام آنها نمایش می دهد.

نام

تاریخ ارائه

نسخه

 

9 February 2009

1.1

Cupcake

30 April 2009

1.5

Donut

15 September 2009

1.6

Éclair

26 October 2009

2.0/2.1

Froyo

20 May 2010

2.2

Gingerbread

6 December 2010

2.3

Honeycomb

22 February 2011

3.0/3.1/3.2

Ice Cream Sandwich

19 October 2011

4.0

Jelly Bean

June 2012

4.1 & 4.2

KitKat

03 September 2013

4.3

Android Lollipop

15 October 2014

5.0

معرفی نسخه های مختلف آندروید

در February 2011 گوگل اندروید 3.0 را ارائه داد یک Tablet-only است که برای پشتیبانی از  وسایل باصفحات پهن (widescreen) ارائه شده است   که تغییرات اساسی در اندروید 3.0 شامل موارد زیر می باشد:

  1. یک User Interface بهینه شده برای کاربران
  2. یک دسکتاپ 3D با widget های جدید
  3. بهتر کردن multitasking 
  4. ویژگی های web browser جدید از قبیل tabbed browsing ,form auto-fill, bookmark, synchronization, private browsing
  5. پشتیبانی از multi-core processors

برنامه های کاربردی که برای نسحه ها قبلی نوشته شده است با اندروید 3.0 سازگار هستند و بدون تغیر اجرا می شوند. برنامه های کاربردی برای تبلت ها  که از ویژگی های  جدید اندروید 3.0 استفاده می کنند قادر به اجرا بر روی دستگاه های قدیمی تر نمی باشد. برای اینکه مطمئن شوید که آیا برنامه های کاربردی می تواند بر روی نسخه های قدیمتر اجرا می شود یا خیر شما باید مطمئن شوید که از ویژگی های که آن دستگاه پشتیبانی می کند در برنامه کاربردی استفاده کرده اید.

در October 2011 گوگل اندروید 4.0 را ارائه داد. این نسخه از اندروید تمام ویژگی های اندروید 3.0 را دارا می باشد علاوه بر آن دارای ویژگی های جدید نیز می باشد. این ویژگی های شامل  بازکردن با تشخیص صورت (facial recognition unlock) و data usage monitoring and control و Near Field Communication (NFC) ارتباطات میدان نزدیک و موارد دیگر می باشد.

KitKat

اندروید نسخه ۴٫۴ یا کیت کت در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۳ برای اولین بار معرفی شد. البته اطلاعات دقیقی در مورد ویژگی‌های این نسخهٔ جدید منتشر نگردیده است و تنها نام آن به صورت قطعی اعلام شده است.

نستله، صاحب برند شکلات کیت‌کت (به انگلیسی: KitKat) در مقابل استفادهٔ اندروید از این نام برای نامگذاری اندروید ۴٫۴ که نوعی تبلیغ رایگان شکلات‌های آن به شمار می‌رود، برای گوگل و محصولات سری نکسوس، بر روی بسته‌بندی‌های خود تبلیغ خواهد کرد تا به این صورت یک بازی برد-برد برای هر دو شرکت شکل گرفته باشد و در حوزه‌های نفوذ یکدیگر تبلیغ کرده باشند.

به گفته شرکت گوگل، صاحب‌امتیاز سیستم عامل اندروید، به زودی بیش از ۵۰ میلیون شکلات مخصوص در بازار‎های آمریکا، انگلستان، کانادا و خاورمیانه منتشر خواهد شد. با خرید این شکلات‎ها می‎توان در قرعه کشی گوگل شرکت کرد. از جمله جوایز این قرعه‎کشی تبلت نکسوس ۷ خواهد بود.

شرکت نستله نیز شکلات‎هایی با ظاهر اندروید منتشر خواهد کرد. تبلیغ این شکلات‎ها از زمان معرفی بر روی سایت نستله موجود است.

Android Lollipop

اندروید آبنبات چوبی (به انگلیسی: Android Lollipop)، که توسط گوگل در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ ارایه گردیده جدیدترین نسخه اندروید می‌باشد. اندروید L که مخفف جدیدترین محصول اندروید می‌باشد و براساس گفته رییس بخش اندروید گوگل ساندر پیچای این بزرگ ترین به روز رسانی در اندروید می‌باشد. این نسخه اولین بار با عنوان اندروید L در کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴ رونمایی شد. در این کنفرانس، در کنار این اندروید، به بسیاری از پلتفورم‌ها وتکنولوژی‌های مربوط به اندروید پرداخته شد. مواردی مانند، تلویزیون اندروید، پلتفورم درون ماشین اندروید، پوشاک اندروید، نمونه‌ای از این دستاوردها می‌باشد.

این نسخه از اندروید شامل طیف گسترده‌ای از تغییرات در این سیستم عامل می‌باشد که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد:

    جایگزینی کامل رانتایم آرت با رانتایم دالویک
    استفاده از طراحی متریال در تمامی بخش‌های سیستم عامل.

مسلماً یکی از بزرگترین تغییرات اندروید جدید در ظاهر آن صورت می‌گیرد. زبان طراحی متریال پیش از این آهسته آهسته بر روی اپلیکیشن‌های گوگلی مانند گوگل پلی استور، کروم و گوگل پلاس دیده شد و حالا ظاهر کلی اندروید را تغییر خواهد داد. انیمیشن‌های جدید، صفحه جدید مالتی‌تسکینگ و کشوی اعلان‌های متفاوت از جمله تغییرات ظاهری اندروید جدید هستند.

اندروید آب‌نبات چوبی همچنین از پردازنده‌های ۶۴ بیتی نیز پشتیبانی می‌کند و به لطف پروژه ولتا انرژی کمتری را نیز از باتری طلب می‌کند. علاوه بر این‌ها گوگل بیش از ۵۰۰۰ بسته API برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است و می‌گوید در اندروید ۵ تصاویر، آهنگ‌ها، اپلیکیشن‌ها و جستجوها به شکل بهتری بر روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی شما همگام‌سازی خواهد شد.

از جمله تغییرات دیگر نسخه جدید اندروید می‌توان به حالت ذخیره انرژی، چندکاربره، حالت میهمان و ایمن کردن و قفل کردن گوشی با اتصالات بلوتوث اشاره کرد. اندروید جدید از زمان اندروید ۴ تاکنون بزرگترین تغییر ظاهری را به چشم دیده و حالا قصد دارد ظاهر اپلیکیشن‌های دیگر را نیز تغییر دهد.

همان‌طور که گفتیم نکسوس ۴ و شاید نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۲ از این آپدیت بی‌بهره بمانند اما نکسوس‌های جدیدتر و همچنین گوشی‌های Google Play Edition در هفته‌های آینده این آپدیت حیاتی را زودتر از سایرین دریافت خواهند کرد.

معرفی نسخه های مختلف آندروید

ویژگی های اندروید

به دلیل اینکه اندروید open Source و Free در دسترس سازندگان و برای شخصی سازی می باشد پیکربندی سخت افزاری و نرم افزاری ثابتی ندارد ولی با این حال اندروید از موارد زیر پشتیبانی میکند:

SQLite

ذخیره سازی (Storage): با SQLite که یک پایگاه داده ارتباطی کم حجم (lightweight relational database) برای ذخیره داده ها می باشد. که در فصل 6 جزئیات را بیان می کنیم.

Connectivity

اتصال (Connectivity) :از GSM/EDGE, IDEN, CDMA, EV-DO, UMTS و Bluetooth (که شامل A2DP and AVRCP) و Wi-Fi, LTE, and WiMAX پشتیبانی می کند. در  فصل 8  جزئیات را شرح می دهیم.

Messaging

Messaging: ارتباط SMS و MMS پشتیبانی می کند. در فصل 8 آن را بیان می کنیم.

Web browser

مرروگر وب (Web browser): که مبتنی open source Web Kit می باشد.

Media support

پشتیبانی از  رسانه (Media support): که از رسانه های H.263, H.264 (3GP or MP4) و MPEG-4 SP, AMR, AMR-WB (in 3GP container), و  AAC, HE-AAC (in MP4 or3GP container), MP3, MIDI, Ogg Vorbis, WAV, JPEG, PNG, GIF, و BMP پشتیبانی می کند.

Hardware support

 پشتیبانی از سخت افزار (Hardware support): اندروید با دارای قابلیت پشتیبانیAccelerometer Sensor, Camera, Digital Compass, Proximity  Sensor, and GPS می باشد.

Multi-touch

Multi-touch که  از صفحه های  multi-touch  پشتیبانی می کند.

Multi-tasking

Multi-tasking: که از برنامه های multi-Tasking پشتیبانی  می کند.

Flash support

پشتیبانی از Flash یا (Flash support):  اندروید 2.3 از Flash 10.1. پشتیبانی می کند.

Tethering

Tethering: از ارتباطات اینترنتی پشتیبانی می کند مانند wired/wireless hotspot.

در فصل بعد مطالب تئوری را پایان خواهیم داد و پس از آن شروع به نصب ابزارهای مورد نیاز خواهیم کرد.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس