محاسبات ابری (cloud computing) چیست؟

محاسبات ابری (cloud computing) چیست؟

در ساده ترین حالت، محاسبات ابری به معنای ذخیره و دسترسی به داده ها و برنامه ها از طریق اینترنت به جای هارد دیسک کامپیوتر شما است. در ادامه همراه ما در مجموعه ABLY باشید.

cloud computing

بسم الله الرحمن الرحیم

"محاسبات ابری چیست؟"

 

رایانش ابری چیست | محاسبات ابری | پردازش ابری

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم:

  • محاسبات ابری (cloud computing) چیست؟

  • موارد استفاده در محاسبات ابری

  • مزایای محاسبات ابری

  • انواع سرویس ها در محاسبات ابری

  • انواع راه اندازی محاسبات ابری

  • سخت افزار محاسبات ابری

  • چگونگی کار کردن محاسبات ابری

----------------------------------------------------------------------

به عبارت ساده، محاسبات ابری، تحویل محاسبات خدمات-سرورها، ذخیره سازی، پایگاه های داده، شبکه، نرم افزار، تجزیه و تحلیل، و بیش از یک اینترنت ("ابر") است. شرکت هایی که این خدمات محاسباتی را ارائه می دهند، ارائه دهندگان ابری نامیده می شوند و معمولاً خدمات محاسبات ابری را براساس استفاده، شبیه نحوه پرداخت هزینه برای آب و برق در خانه می پردازند.

  • در ساده ترین حالت، محاسبات ابری به معنای ذخیره و دسترسی به داده ها و برنامه ها از طریق اینترنت به جای هارد دیسک کامپیوتر شما است. ابر فقط یک استعاره برای اینترنت است.

استفاده از محاسبات ابری

شما احتمالاً در حال حاضر از محاسبات ابری استفاده میکنید، حتی اگر آن را درک نکرده باشید. اگر از سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل استفاده کنید، اسناد را ویرایش کنید، فیلمها یا تلویزیون تماشا کنید، به موسیقی گوش دهید، بازی کنید یا عکسها و فایلهای دیگر را ذخیره کنید، احتمال دارد که رایانش ابری پشت همه ی این کارها باشد. در حال حاضر انواع سازمان ها از کوچک تا شرکت های جهانی، این تکنولوژی را در برگرفته اند. در اینجا چند مورد از مواردی که می توانید با محاسبات ابری انجام دهید، آورده شده است:

  1. ایجاد یک برنامه یا سرویس
  2. نگهداری، بک آپ گیری و ریکاوری داده ها و اطلاعات
  3. هاست وبسایت ها و وبلاگ ها
  4. ویدئو و فایلهای صوتی استریم
  5. ارائه نرم افزار براساس تقاضا
  6. تجزیه و تحلیل داده ها برای الگوها و پیش بینی ها

what is cloud computing

مزایای بالا محاسبات ابری

محاسبات ابری تغییر بزرگی از راه کسب و کارهای سنتی در مورد منابع فناوری اطلاعات است.

حال چرا محاسبات ابری؟

جواب این سوال را در 6 مورد زیر متوجه شوید:

  • Cost (هزینه)      cost

محاسبات ابری هزینه های خرید سخت افزار و نرم افزار را حذف می کند و ایستگاه های داده سایت را راه اندازی می کند و همچنین قفسه سرور، برق روزانه برای خنک کاری، کارشناسان فناوری اطلاعات برای مدیریت زیرساخت ها را به سرعت اضافه می کند.

  • Speed (سرعت) speed

اکثر خدمات محاسبات ابری خدمات خود را ارائه می دهند و براساس تقاضا، میتوان مقدار زیادی از منابع محاسباتی را با تنها چند کلیک ماوس در عرض چند دقیقه فراهم کرد.

  • Global scale (مقیاس جهانی) global scale

مزایای خدمات محاسبات ابری شامل توانایی مقیاس جهانی است. در محاسبات ابری می توانید مقدار مناسب منابع فناوری اطلاعات را مشخص کنید. به عنوان مثال، بیشتر یا کمتر شدن محاسبات قدرت، ذخیره سازی، پهنای باند درست زمانی که مورد نیاز است و موقعیت جغرافیایی مناسب را مشخص کنید.

  • Productivity (بهره وری)      productivity

مرکز داده ها به طور معمول نیاز به مقدار زیادی از "قفسه بندی و انباشته شدن" - راه اندازی سخت افزار، تکه تکه کردن نرم افزار و دیگر کارهای مدیریت زمان IT را دارد. رایانش ابری نیاز به بسیاری از این وظایف را برطرف می کند، بنابراین تیم های فناوری اطلاعات می توانند برای رسیدن به اهداف مهم کسب و کار وقت صرف کنند.

  • Performance (کارایی)         performance

بزرگترین خدمات محاسبات ابری بر روی یک شبکه جهانی از پایگاه داده های امن اجرا می شود که به طور مرتب به آخرین نسل از سخت افزار رایانه سریع و کارآمد ارتقا می یابد. این مزایای متعددی را درمورد یک مرکز داده شرکتی ارائه می دهد، از جمله کاهش زمان تأخیر در شبکه برای برنامه های کاربردی و صرفه جویی در مقیاس بزرگتر.

  • Reliability (قابل اطمینان)       reliability

محاسبات ابر، پشتیبان گیری داده ها، بازیابی و تداوم کسب و کار را ساده تر و ارزان تر می کند، زیرا داده ها را می توان در سایت های مختلف افزوده شده در شبکه ارائه دهندگان ابری نشان داد.

انواع سرویس ها در cloud computing

اکثر خدمات محاسبات ابری به سه دسته گسترده تقسیم می شوند: زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)، پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS) و نرم افزار به عنوان یک سرویس (Saas). اینها گاهی به نام پشته محاسبات ابر نامیده می شوند، زیرا آنها در بالای یکدیگر قرار می گیرند. دانستن آنچه آنها هستند و چگونه آنها متفاوت است، باعث می شود که اهداف کسب و کار شما به موفقیت بیشتری برسد.

  •    Infrastructure-as-a-service (IaaS)

IaaS یک زیرساخت محاسباتی فوری و مدیریت شده در اینترنت است که سریعاً به تقاضا و درخواست شما پاسخ می دهد.

اساسی ترین بخش خدمات محاسبات ابری IaaS است. شما می توانید زیرساخت های فناوری اطلاعات و سرورهای مجازی (VM)، ذخیره سازی، شبکه ها، سیستم عامل ها را از یک ارائه دهنده ابری اجاره کنید. که این همان سرویس IaaS است.

  • Platform as a service (PaaS)

سرویس پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS) به خدمات رایانش ابری اشاره دارد که به منظور تهیه، آزمایش، تحویل و مدیریت برنامه های کاربردی نرم افزار، یک محیط درخواستی عرضه می شود. PaaS طراحی شده است تا توسعه دهندگان برای ایجاد سریع برنامه های وب یا تلفن همراه، بدون اینکه نگران تنظیم یا مدیریت زیرساخت های زیرساختی سرورها، ذخیره سازی، شبکه ها و پایگاه های داده مورد نیاز توسعه باشند، کار خود را ادامه دهند.

  • Software as a service (SaaS)

این نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) یک روش برای ارائه برنامه های کاربردی نرم افزار بر روی اینترنت، بر اساس تقاضا و به طور معمول بر اساس اشتراک است. با SaaS، ارائه دهندگان ابری، میزبان و مدیریت نرم افزار و زیرساخت های زیربنایی و مدیریت هر گونه تعمیر و نگهداری، مانند ارتقاء نرم افزار و پچ امنیتی را فراهم می کنند.

cloud service types

انواع راه اندازی محاسبات ابری

همه ابرها یکسان نیستند. سه راه مختلف برای راه اندازی منابع رایانش ابری وجود دارد: ابر عمومی، ابر خصوصی و ابر ترکیبی.

 

public cloud Public cloud

ابرهای عمومی متعلق به یک ارائه دهنده خدمات ابری شخص ثالث هستند و آنها را مدیریت می کنند که منابع محاسباتی خود مانند سرور ها و ذخیره سازی را از طریق اینترنت فراهم می کنند. Microsoft Azure نمونه ای از یک ابر عمومی است. با یک ابر عمومی، تمام سخت افزار، نرم افزار و سایر زیرساخت ها توسط ارائه دهنده ابری مدیریت و پشتیبانی می شود.

Azure از طیف وسیعی از سیستم عامل ها، زبان های برنامه نویسی، چارچوب ها، پایگاه های داده ها و دستگاه ها پشتیبانی می کند.

 

private cloud Private cloud

ابر خصوصی اشاره به منابع محاسبات ابری است که به طور انحصاری توسط یک کسب و کار یا سازمان واحد استفاده می شود. ابر خصوصی می تواند به صورت فیزیکی در مرکز داده سایت شرکت قرار گیرد. بعضی از شرکت ها همچنین ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث را برای میزبانی ابر خصوصی خود می کنند. یک ابر خصوصی است که خدمات و زیرساخت آن در یک شبکه خصوصی نگهداری می شود.

hybird cloudHybrid cloud

ابرهای ترکیبی ابرهای عمومی و خصوصی را متصل می کنند که با تکنولوژهایی همراه است که اجازه می دهد داده ها و برنامه ها بین آنها به اشتراک گذاشته شوند. با اجازه دادن به داده ها و برنامه های کاربردی برای انتقال بین ابرهای خصوصی و عمومی انعطاف پذیری کارها بیشتر خواهدشد.

مثال هایی از cloud computing

ابرها امروزه تقریباً همه چیز را بر روی رایانه های خود دارند. شما به راحتی می توانید یک قطعه محلی از نرم افزار (به عنوان مثال، مایکروسافت آفیس 365) داشته باشید که از یک فرم پردازش ابری برای ذخیره سازی (Microsoft OneDrive) استفاده می کند.

به گفته مایکروسافت، مایکروسافت مجموعه ای از برنامه های مبتنی بر وب Office Online را ارائه می دهد که فقط نسخه های ورد، اکسل، پاورپوینت و OneNote هستند که از طریق مرورگر وب خود بدون هیچ چیز نصب شده اند. این یک نسخه از محاسبات ابری است (Web-based = cloud).

office online

Google Drive: بیشتر خدمات گوگل را می توان محاسبات ابری در نظر بگیرد: Gmail، Google Calendar، Google Maps و غیره.

Apple iCloud: خدمات ابری اپل در درجه اول برای ذخیره سازی آنلاین، پشتیبان گیری و هماهنگ سازی ایمیل، مخاطبین، تقویم و موارد دیگر استفاده می شود. تمام اطلاعاتی که شما نیاز دارید در iOS شما، سیستم عامل مک یا دستگاه ویندوز (برای کاربران ویندوز باید پانل کنترل iCloud را نصب کنید) وجود دارد.

سخت افزار محاسبات ابری

در حال حاضر، Chromebook نمونه ای از یک دستگاه کاملاً Cloud-centric است. این لپ تاپ هایی هستند که فقط برای ذخیره سازی محلی و قدرت برای اجرای سیستم عامل Chrome استفاده می کنند که اساساً مرورگر وب گوگل کروم را به یک سیستم عامل تبدیل می کند. با Chromebook، اکثر همه چیزهایی که انجام می دهید، آنلاین هستند: برنامه ها، رسانه ها و ذخیره سازی همه در ابر هستند.

acer chromebook

cloud computing چگونه کار می کند؟

خدمات رایانش ابری با توجه به ارائه دهنده، کمی متفاوت کار می کنند. اما بسیاری از آنها یک داشبورد مبتنی بر مرورگر مبتنی بر مرورگر فراهم می کنند که برای متخصصان فناوری اطلاعات و توسعه دهندگان برای سفارش منابع و مدیریت حساب هایشان آسان تر است. برخی از خدمات محاسبات ابری نیز برای کار با API های REST و یک رابط خط فرمان (CLI) طراحی شده اند.

  • این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

منبع: microsoft pcmag

"امیدواریم این مقاله مورد توجه شما واقع گردیده باشد"

"منتشر شده در سایت ABLY"

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس