مفهوم Object-Oriented Programming (بخش اول)

مفهوم Object-Oriented Programming (بخش اول)

مفهوم Object-Oriented Programming (بخش اول)

در این مقاله به مطالب زیر می پردازیم:

  1. مفهوم OOP چیست؟

  2. مفاهیم برنامه نویسی شی گرا چیست؟

  3. تفاوت میان Function و Method

object-orientated-programming

مفهوم Object-Oriented Programming (بخش اول)

در این مقاله به مطالب زیر می پردازیم:

  1. مفهوم OOP چیست؟

  2. مفاهیم برنامه نویسی شی گرا چیست؟

  3. تفاوت میان Function و Method

OOP یک فلسفه طراحی است. این برای برنامه شی گرا است. برنامه شی گرا (OOP) از مجموعه های مختلف زبان برنامه نویسی از زبان های برنامه نویسی سنتی (C، Pascal، و غیره) استفاده می کند. همه چیز در OOP به عنوان "اشیاء" خود پایدار دسته بندی شده است. از این رو، با استفاده از چهار مفاهیم برنامه نویسی شی گرا، قابلیت استفاده مجدد را دوباره به دست می آورید. در زیر با مفاهیم برنامه نویسی شی گرا آشنا خواهید شد:

Object

Object نماینده کلاس است و مسئول تخصیص حافظه اعضای داده و اعضای آن است. شیء یک موجودیت واقعی است که دارای ویژگی ها (نوع داده) و رفتارها (توابع) است.

یک شی می تواند یک "چیزی" باشد که می تواند مجموعه ای از فعالیت های مرتبط را انجام دهد. مجموعه ای از فعالیت هایی که شی انجام می دهد، رفتار شی را تعریف می کند. به عنوان مثال، دست می تواند چیزی را بگیرد یا دانش آموز (شی) می تواند نام یا آدرس را بدهد.

Class

اساسا کلاس یک ساختار داده ای است که شامل اعضای داده (فایل های ثابت، وقایع)، روش های تابع عضو، خواص، سازنده، ویراستار، شاخص ها و نوع توزیع شده است.

  • این نوع داده تعریف شده توسط کاربر است.
  • یک نوع مرجع است.
  • کلاس Infact یک برچسب یا قالب برای شی است.

Encapsulation

در OOP، کپسوله سازی عمدتا با ایجاد کلاس ها، متد ها و خواص عمومی را به نمایش گذاشته است. کلاس نوع کانتین یا کپسول یا یک سلول است که مجموعه ای از متد ها، ویژگی ها و خواص را دربر می گیرد تا ویژگی های آن را به کلاس های دیگر ارائه دهد.

Data abstraction

انتزاع داده مکانیسم برای ارائه ویژگی های ضروری بدون توصیف جزئیات پس زمینه است. به معنی فراهم آوردن توابع برای دسترسی به داده های مخفی (خصوصی) است.

اهمیت انتزاع از توانایی آن برای پنهان کردن جزئیات نامناسب و از استفاده از اسم به اشیاء مرجع حاصل می شود. abstraction در ساخت برنامه ها ضروری است. این تأکید بر آنچه که یک شی است یا نه، به جای اینکه نشان داده شود یا چگونه کار می کند، قرار می گیرد. بنابراین، این ابزار اصلی مدیریت پیچیدگی در برنامه های بزرگ است.

Data Hiding

پنهان سازی اطلاعات یک مکانیزم است برای مخفی کردن ساختار داخلی یک شیء از بقیه برنامه. در یک کلاس، اعضای خصوصی از بقیه برنامه پنهان می شوند، از این رو از پنهان سازی داده ها پشتیبانی می کند. پنهان کردن اطلاعات همچنین راهی برای اجرای انتزاع داده است.

Polymorphism

Polymorphism به معنای یک چیز در بسیاری از فرم است. اساسا Polymorphism قابلیت یک شی برای رفتار در چندین متد است. به عنوان مثال: نقش انسان در خانه، کالج و خارج از خانه تغییر می کند. انواع Polymorphism زیر وجود دارد:

Static polymorphism(compile time): این کار با استفاده بیش از حد عملکرد و اضافه بار اپراتور به دست می آید.

Dynamic polymorphism(runtime time): با استفاده از تابع مهم بدست آمده به معنای استفاده از عملکرد مجازی است.

 

تفاوت میان Function و Method

در زبان برنامه نویسی ​​ما دو مفاهیم Function و Method وجود داریم. توابع در زبان ساختاری تعریف شده و متد ها در زبان برنامه نویسی شی گرا تعریف می شوند. تفاوت بین هر دو در زیر آمده است:

Functions

  • توابع به صورت مستقل وجود دارند به این معنی که آنها می توانند در خارج از کلاس تعریف شوند.
  • ساختار توابع مانند زبان های پاسکال، C و زبان مبتنی بر شیء مانند javaScript تعریف شده اند.
  • توابع به طور مستقل تعریف می شوند.
  • کدهای توصیفی هستند.

 

function-in-c

Methods

  • متدها مستقل نیستند. انها همیشه در کلاس تعریف می شوند.
  • متد ها در زبان های شی گرا مانند C #، جاوا تعریف می شوند.
  • متد ها با استفاده از مثال یا شی نامیده می شوند.

 

method-in-csharp

نظرات

  • Hannah Martinez
    علی
    دو شنبه 11 دی 1278 - 0:00

    عالی بود
    ممنونم
     

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس